Świadczenie "dobry start"
Świadczenie "dobry start"
w ramach ustanowionego rządowego programu wsparcia rodzin z dziećmi
w ponoszeniu wydatków związanych z rozpoczęciem roku szkolnego.
WYMAGANE DOKUMENTY DO ZAŁATWIENIA SPRAWY:
- Wypełniony wniosek o ustalenie prawa do świadczenia (wniosek do pobrania w tut. Ośrodku lub https://www.mpips.gov.pl/DobryStart/wzor-wniosku-o-swiadczenie.
- Dowód tożsamości (do wglądu).
- Pracownik ma prawo żądać innych dokumentów wymaganych do załatwienia sprawy.
ZŁOŻENIE WNIOSKU
Wnioski o wypłatę świadczenia ,,Dobry start" dla osób zamieszkujących na terenie gminy wiejskiej Świdwin będzie można składać:
- od 1 lipca danego roku drogą elektroniczną za pomocą :
- Portalu Informacyjno-Usługowego Emp@tia, Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej na stronie empatia.mpips.gov.pl. W przypadku składania wniosku elektronicznie należy posiadać tzw. profil zaufany bądź bezpieczny podpis elektroniczny;
- bankowości elektronicznej https://www.mpips.gov.pl/dobrystart/jak-zlozyc-wniosek-o-dobry-start-online/sprawdz-jak-zlozyc-wniosek-o-rodzina-500-plus-on-line-przez-bankowosc-elektroniczna/ .
GOPS Świdwin zachęca mieszkańców do składania wniosków drogą elektroniczną, gdzie niezbędne jest wskazanie adresu e-mail wnioskodawcy, ponieważ wypłynie to na sprawniejsze zakończenie postępowania administracyjnego oraz szybszą wypłatę przedmiotowego świadczenia.
- od 1 sierpnia danego roku składane także drogą tradycyjną:
- podczas osobistej wizyty w ośrodku pomocy społecznej:
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Świdwinie, ul. Kościuszki 15, parter, pokój nr 3
Godziny przyjęć: Poniedziałek - czwartek: 7.15 - 15.15; piątek: dzień bez interesanta.
- drogą pocztową :
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Świdwinie, ul. Kościuszki 15,78-300 Świdwin.
Ostateczny termin składania wniosków upływa 30 listopada danego roku.
SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY:
Przyznanie świadczenia dobry start nie wymaga wydania decyzji .
Organ właściwy przesyła wnioskodawcy informację o przyznaniu świadczenia dobry start na wskazany we wniosku adres poczty elektronicznej - o ile wnioskodawca wskazał adres poczty elektronicznej.
W przypadku gdy wnioskodawca nie wskazał adresu poczty elektronicznej, organ odbierając wniosek od wnioskodawcy, informuje go o możliwości odebrania od tego organu informacji o przyznaniu świadczenia dobry start.
Nieodebranie informacji o przyznaniu świadczenia dobry start nie wstrzymuje wypłaty tego świadczenia.
Odmowa przyznania świadczenia dobry start oraz rozstrzygnięcie w sprawie nienależnie pobranego świadczenia dobry start wymagają wydania decyzji .
TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY
Ustalenie prawa do świadczenia dobry start oraz wypłata przysługującego świadczenia następuje w terminie 2 miesięcy, licząc od dnia złożenia wniosku wraz z dokumentami, przy czym w przypadku wniosków złożonych w lipcu lub sierpniu ustalenie prawa do świadczenia oraz jego wypłata nastąpi nie później niż do dnia 30 września.
PODSTAWA PRAWNA:
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (tj. Dz.U. z 2017r.,poz.1257 ze zm.).
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 maja 2018 roku w sprawie szczegółowych warunków realizacji rządowego programu ?Dobry start? (Dz.U. z 2018 r. poz.1061).
INFORMACJE DODATKOWE:
Świadczenie dobry start przysługuje
bez względu na dochód rodziny,
- raz w roku w wysokości 300 zł :
- rodzicom, opiekunom faktycznym, opiekunom prawnym, rodzinom zastępczym, osobom prowadzącym rodzinne domy dziecka, dyrektorom placówek opiekuńczo-wychowawczych, dyrektorom regionalnych placówek opiekuńczo-terapeutycznych - na dziecko,
- osobom uczącym się - tj. oznacza to osoby pełnoletnie uczące się w szkole, niepozostające na utrzymaniu rodziców w związku z ich śmiercią lub w związku z ustaleniem wyrokiem sądowym lub ugodą sądową prawa do alimentów z ich strony oraz osoby usamodzielniane, o których mowa w ustawie;
Ważne! W przypadku pełnoletniej osoby do 20 roku życia, która uczy się w szkole i pozostaje na utrzymaniu rodziców - wniosek składa rodzic dziecka.
Świadczenie dobry start przysługuje w związku z rozpoczęciem roku szkolnego do ukończenia:
- przez dziecko lub osobę uczącą się 20. roku życia;
- przez dziecko lub osobę uczącą się 24. roku życia - w przypadku dzieci lub osób uczących się legitymujących się orzeczeniem o niepełnosprawności .
Świadczenie dobry start przysługuje także w przypadku:
- ukończenia 20. roku życia przez dziecko lub osobę uczącą się przed rozpoczęciem roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko lub osoba ucząca się kończy 20. rok życia;
- ukończenia 24. roku życia przez dziecko lub osobę uczącą się przed rozpoczęciem roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko lub osoba ucząca się kończy 24. rok życia?w przypadku dzieci lub osób uczących się legitymujących się orzeczeniem o niepełnosprawności.
Szkoły, w których rozpoczęcie nauki przez dziecko daje prawo do ww. wsparcia:
- szkoła podstawowa i ponadpodstawowa, w tym dotychczasowe gimnazja i szkoły ponadgimnazjalne,
- szkoła artystyczna, w której realizowany jest obowiązek szkolny,
- młodzieżowy ośrodek socjoterapii, specjalny ośrodek szkolno-wychowawczy, specjalny ośrodek wychowawczy, ośrodek rewalidacyjno-wychowawczy.
Świadczenie nie przysługuje na:
- dziecko odbywające roczne przygotowanie przedszkolne,
- dziecko, które uczy się w szkole policealnej i szkole dla dorosłych.
- dziecko które zostało umieszczone w domu pomocy społecznej, schronisku dla nieletnich, zakładzie poprawczym, areszcie śledczym, zakładzie karnym, szkole wojskowej lub innej szkole, jeżeli instytucje te zapewniają nieodpłatnie pełne utrzymanie.
KONTAKT:
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Świdwinie, ul. Kościuszki 15, 78-300 Świdwin
tel. 94 36520 58, 94 36500 67.
Opracowała: A.H., K.L.